expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Selasa, 8 Disember 2015

Hari Ketiga @ Istana Maimun Medan City 2014


10/12/2014 pukul 7 pagi waktu tempatan , pagi yang sangat sejuk lepas hujan....turun sarapan...
lepas sarapan abe ammar minta mandi kolam....layan dulu..


air kolam pun dingin..mandi tetap mandi...hihi

green garden hotel 

no plate van yang kami naik..

Dari beratagi bertolak ke bandar medan , masa nie sesi sekolah kat sini baru bermula ... diaorang tak de cuti bulan 12... sebab masa bulan puasa baru cuti penggal persekolahan mengikut kata pak rudi.....jarak dari beratagi ke bandar medan tak de la jauh sangat... melalui gunung berapi yang masih aktif,  gunung sinabung masa tu asap tengah keluar ....

Sampai di bandar medan, Singgah di buitk kain songket ...lepas tu makan tengahari di Restoran ACC masakan minang...masa jer dah terhidang...lepas siap makan , abang ammar tnya..abi, kita makan  tak payah bayar ke? aku jawab ,kita kan raja..tak payah bayar...jap lagi kita pergi istana...hihi

butik songket


Lepas makan pergi tengok istana maimun , istana ni ada lagi kerabat yang tinggal kat sini..hanya sebelah je di buka untuk pengujung..sebelah lagi kerabat masih tinggal kat sana...

istana maimun 

wakil pak supir penjaga istana menerangkan sala silah keluarga di raja , 

Sultan kat sana dah tiada kuasa , seperti orang kebanyakan, mereka perlu berdikari untuk keperluan hidup. selepas habis penerangan kita boleh bagi sumbangan kepada meraka .  apa yang di beritahu kesultanan deli zaman dulu ada bersaudara dengan dengan kesultanan perak kalau tak silap...

sebelum meninggalkan istana, kerabat nik bergambar dulu dalam istana, sewa baju 6 ringgit jer sepasang..hihi
ok mula posing ...







kami kat sini juga sempena sambut anniversary kami yang ke 6, alhamdulillah dapat jadi raja sehari balik, 6 tahun lepas bersanding juga jatuh hari yang sama ...bezanya kali nie kami bersanding dengan 2 cahaya mata....... syukur alhamdulillah...
 








Masa nak balik sempat tengok bersembahan muzik tradisional melayu .  lepas tu pergi jalan-jalan pusing medan....baru chek in hotel grand kenaya , sebelah malam dinner di restoran lubuk idau , masakan kat sini pun sedap...menyajikan ikan bakar sebagai menu utama...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

http://4.bp.blogspot.com/-JF6712BTA-U/T2Z5ZRTOrOI/AAAAAAAABn4/cXZsvDO8Hzs/s1600/anon5.png